Blogtrükkök haladóknak

blog[socialdaily] Bár már többször is leírtam, megismétlem: A blogok egyáltalán nem haltak ki, nagyon is fontosak, csak a szerepük változott meg. Erősen visszaszorultak a személyes blogok, miközben előtérbe kerültek a céges blogok.

Az elmúlt években felértékelődött a korábban lenézett saját média, így kerültek az érdeklődés előterébe a blogok is. (Ezt a figyelmet csak fokozza, hogy miközben a Google folyamatos változásai következtében tiltólistára kerültek a korábban használatos keresőoptimalizálási trükkök, a Google egyre jobban imádja a rendszeresen frissülő, minőségi tartalmakat szállító blogokat.

Elvileg nagyon egyszerű blogot írni, de aki túljut az első 10 bejegyzésen általában saját bőrén tapasztalja, hogy ez csak a látszat. Az alábbiakban összegyűjtöttem néhány tanácsot, ami segíthet a továbblépésben.

1. Tűzz ki reális, mérhető célokat

Ha azt várod (várják tőled), hogy 6 hónap alatt napi 1000 látogatója legyen a blognak, heti 100 hozzászólás szülessen, a blogodról beszéljen a szakma, akkor szinte biztos, hogy kudarcot vallasz.

Ha az a célod, hogy heti két posztot írj és azokban megválaszold az ügyfélszolgálatra beérkező legfontosabb kérdéseket, azt elérheted.

2. Arról írja, amit a közönséged hallani akar

A blog nem TV, vagy nyomtatott újság, nem tömegmédia, vagyis nem feladatod mindenkire „lőni”. Meg kell határoznod, kikből is áll a közönséged. El kell képzelned, kik is ők, mik is a problémáik, mi foglalkoztatja őket. Ha vannak feliratkozóid, faggasd őket emailben. Hallgasd a közösségi beszélgetéseket. Minél pontosabbak lesznek az ügyfélkaraktereid (buyer persona), annál pontosabban tudsz számukra tartalmakat készíteni.

3. Gondosan válaszd meg a témádat

A tapasztalatok szerint a blogolásnál a leginkább a rétegtémák működnek jól. Minél szűkebb a téma, annál nagyobb az esély rá, hogy a téma szakértőjévé válhass. (A témaválasztás előtt persze nem árt tájékozódni, megnézni, kik foglalkoznak már az adott témakörrel.) Akadnak persze kivételek is. Bőgel György például évekig úgy írt informatikával, üzlettel foglalkozó szakértői blogot, hogy közben rendszeresen posztolt kulturális élményeiről is. (Úgy látom, hogyblogja új helyre való költözése után kénytelen volt felhagyni ezzel a szokásával.)

4. Fektess a blogba pénzt és energiát

A legtöbb blogger óriási lendülettel indít, majd hamar kiég. Tudomásul kell venned (és a főnöködnek is), hogy hónapokba, esetleg évekbe telik, amíg a blog kialakítja a maga közönségét. Azt, hogy rátaláljanak, fizetett hirdetésekkel is segíteni kell.

Olcsó, összecsapott tartalommal soha nem leszel sikeres. A legújabb tanulmányok szerint a hosszú, akár 2500 szavasnál is hosszabb posztok az igazán sikeresek. (Ezzel sikerült is elérni a hagyományos cikkhosszat.)  Egy ilyen hosszú, színvonalas poszt megírása még a leggyakorlottabb számára is komoly munka. Akár saját vállalkozásod blogját írod, akár egy nagyobb cég alkalmazottjaként blogolsz, szem előtt kell tartanod, hogy a blogolásra fordított időd pénzbe kerül.

Ha céges blogot írsz, nem elégedhetsz meg az innen-onnan összeszedett képekkel. Ha azok nem szabadon felhasználhatók, akkor azokért fizetned kell, a forrást pedig minden esetben fel kell tüntetni.

5. Támogasd a blogod

Nagyon utálom a „Néma gyereknek anyja sem…” közmondást, de a blogokra elég jól alkalmazható. Sok blogger azt hiszi, hogy elég megírni egy posztot, az olvasók majd rátalálnak. Valamennyien biztosan (különösen, ha megfelelő kulcsszóelemzés előzte meg az írást), de nem elegen. Ahhoz, hogy megfelelően terjedjen a poszt több mindent tehetsz:

– Küldj emailt a posztban szereplő embereknek. A hiúság-faktor azonnal működésbe lép: Biztos, hogy elolvassák a posztot és valószínűleg meg is osztják azt ismerőseikkel.

– Terjeszd a régi anyagaidat is. Egy blogposzt ugyan jóval tovább él, mint egy Facebook-poszt, de idővel ezek is „lecsorognak” a képernyőről.  A legtöbben csak a legfrissebb posztot olvassák, esetleg az előző kettőbe kukkantanak bele. Szedd elő korábban sikeres posztjaidat, majd egy kis frissítés után publikáld őket újra.

– Rakd be a blog, vagy a legfrissebb poszt linkjét az (email) aláírásodba. Ha céges blogot írsz, vedd erre rá kollégáidat is.

– Kösd be az odavágó posztok linkjét a termékismertető oldalba. Magától értetődik, mégis kevesen élnek ezzel a lehetőséggel.

Mindez csak néhány ötlet a sok lehetőség közül. További rengeteg ötletet, tippet, trükköt találhatsz (mások mellett) Heidi Cohen, vagy Jeff Bullas weboldalán.

Forrás: SocialDaily Magyarország

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *