Üdvözlünk a 2-ik Rackhost Pénteken. Ezen a héten arra próbálunk választ adni a témában még kevésbé jártasak számára, hogy a keresőoldalak miként rangsorolnak ill. mire is jó a „Title Tag”.
Hogyan rangsorolnak a keresőoldalak?
A keresőmotorok születésekor főleg a weboldalakon található szavak alapján készültek el a keresési találatok. Az évek folyamán a folyamatosan fejlesztéseknek köszönhetően ma már egészen másképpen rangsorolnak a keresők. Természetesen még ma is számítanak az oldalon található szavak, de sokkal nagyobb hangsúlyt kap az oldal témájának, céljának felismerése. A célok megfejtése után a keresők sokkal pontosabb, jobb találatokat adhatnak. Van egy sokkal fontosabb feladata a keresőknek a találatok sorba rendezése előtt, mégpedig maga az oldalak megtalálása. Ez a folyamat két részből áll:
- Crawling: A keresőmotor navigál az oldalon
- Indexing: Az oldal elhelyezése a keresőmotor indexében
Manapság ezeket a folyamatokat a legnagyobb keresőmotorok (Google, Bing) automatikusan elvégzik helyettünk. Ugyanakkor eltérő a crawling és az indexing mélysége egyes oldalaknál. Ez több tényezőtől függ, hatással van rá maga a weblap is, de weblapon kívüli jellemzők is. A keresőmotorok különféle jelzőkkel (signals) látják el a beolvasott oldalakat, például kategória jelzővel, földrajzi jelzővel, demográfiai jelzővel stb. Ezeknek a jelzőknek fontos szerepük van a rangsorolásban, de a legtöbbször az oldal minőségének megítélésében is. Megkülönböztetünk honlap szintű jeleket (site-level signals), oldal szintű jeleket (page level signals) és honlapon kívüli jeleket (off-site signals). Néhány példa a jelekre:
Honlap szintű jelek
- Megbízhatóság/szakértelem
- Belső linkek aránya
- Nyelv
- Domain múltja
- Tartalom
Oldal szintű jelek
- Meta tagek
- Nyelv
- Külső linkek megbízhatósága
- Formázás
Honlapon kívüli jelek
- Oldalra mutató linkek
- Ajánlók megbízhatósága
- Közösségi jelzők
- Spam jelzők
Ezeken a jelzőkön kívül rengeteg más tényező is közbeszólhat a honlapok rangsorolásánál. A keresőmotorok algoritmusai végrehajthatnak úgynevezett erősítő és gyengítő mechanizmusokat. A Google például mobileszközökről való keresés esetén erősít azoknak a honlapoknak a helyezését, amelyek gyorsabban töltődnek be ezeken az eszközökön. Gyengítések akkor fordulnak elő, ha a honlapok olyan etikátlan keresőoptimalizálást hajtanak végre, amelyet a keresőmotorok kifejezetten elleneznek. Gyengítésre példa a kulcsszavak indokolatlan, tömeges elhelyezése és ismétlődése, amelyet a Google hátrébb sorolással büntet. Az elmúlt években a keresőmotorok nagy hangsúlyt fektettek a keresési találatok személyre szabására is. Ezek a rangsorbeli módosítások általában 5 dimenzió mentén jönnek létre.
- Viselkedés: Ha a keresőt használó egyén be van jelentkezve, akkor a keresési előzményeket és a látogatott oldalakat is számításba vehetik a keresőmotorok.
- Közösség: A látogatók magatartása, a közösségi oldalakon való előfordulás.
- Földrajz: A rangsorolás függhet attól is, hogy a keresőt használó egyén hol van.
- Demográfia: A közösségi dimenzióhoz hasonló, de itt a látogatók különböző kategóriákba kerülnek.
- Időszakos tényezők: Ha valamilyen oldal iránt különlegesen nagy lesz az érdeklődés az adott napon, héten, hónapban vagy évben, akkor természetesen ez a trend is belekerül valamelyik algoritmusba.
Ez a néhány alapvető tényező, jellemző, dimenzió, amely befolyásolhatja a keresési eredmények rangsorát, azt mutatja, hogy a keresőoptimalizálás nem a kétezres évek egyik felkapott hóbortja, hanem egy egyre bonyolultabbá és nélkülözhetetlenebbé váló, de kifizetődő folyamat.
Mi az a Title Tag?
A meta tagek olyan elemei a HTML-nek, amelyek információkat nyújtanak az oldalról a keresőmotoroknak és a látogatóknak. A meta elemek közé tartozik a Title tag (cím), a Description (leírás), és a Keywords (kulcsszavak). A Title tag talán a legfontosabb közülük, hiszen ezzel találkozik először a látogató az oldal megnyitásakor. A HTML a <head> részében található, az oldal megnyitásakor pedig a böngésző tetején helyezkedik el. A Title tagre úgy kell gondolni, mint egy könyv fejezetének a címére, hiszen a látogatókat és a keresőmotorokat is az oldal tartalmáról tájékoztatja. A Title tag fontos szerepet játszik abban is, hogy a keresési találatok közül a miénket válassza a látogató. Ebből kifolyólag ajánlott kulcsszavakat használni a tagben, hogy a keresőmotorok meg tudják határozni, hogy miről szól az oldalunk.
A tag így néz ki HTML-ben:
<title>Hogyan válasszunk Title taget? – Rackhost tudásbázis</title>
Egy jó Title tag létrehozásához a következő lépéseken kell végig menni:
A Title tagek megjelenése a találatok között
Hossz
A Title tag legfeljebb 70 karakter hosszú lehet, a szóközökkel együtt
Kulcsszavak elhelyezése
A legfontosabb kulcsszavak a tag elején helyezkedjenek el, míg a kevésbé fontosak inkább a vége felé.
Szóhasználat
Próbáljunk minél rövidebb, tömörebb tageket kitalálni. Mondatok helyett igyekezzünk inkább szókapcsolatokat alkalmazni.
Vállalat neve
Ha az oldal vagy az vállalat neve nincs benne a tagben, akkor illesszük oda a végére függőleges vonallal, vagy kötőjellel elválasztva. Pl. Hogyan válasszunk Title taget? – Rackhost tudásbázis/Hogyan válasszunk Title taget? | Rackhost tudásbázis. Ha benne van a tagben, akkor próbáljuk annak az elejére pozícionálni.
Ne másoljuk a Title tageket
Minden egyes oldalnak/aloldalnak hozzunk létre külön taget. Nem hatékony, ha minden egyes oldalnak ugyanaz a címe.
A Title tag legyen releváns
A címek utaljanak az oldal tartalmára.
Ideális Title tag elrendezések:
Tartalom | Kulcsszavak | Vállalat neve
Kulcsszavak | Tartalom | Vállalat neve
A Google gyakran átalakítja az oldalak Title tagjét. Néha az oldalak tartalmából ír egy új kifejezést, néha csak lerövidíti a taget. Ezt a mechanizmust nem befolyásolhatjuk, ám törekedjünk a minél rövidebb, tartalomra utaló címre, és ne rakjuk tele kulcsszavakkal. A Google keresőmotorja különösen érzékeny az egymás mellé pakolt, ismétlődő kulcsszavakra, így kerüljük ezek használatát. Pl. Szegedi Festékbolt | Festék | Szegedi festék | Falfesték | Zománcfesték | Szegedifestek.hu
Köszönjük, hogy ezúttal is megtiszteltél figyelmeddel.