Már telefonálhatunk is a repülőjáratokon Európában

sb10062705l-001[hwsw] Hamarosan korlátlanul mobilozhatunk az európai légitársaságok járatain. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség úgy határozott, tovább enyhít az elektronikus készülékekkel kapcsolatos szabályozáson, így az okostelefonok és tabletek a jövőben nem csak repülőgép üzemmódban használhatók az utasszállítókon.

Tovább lazulnak a mobiltelefonokra vonatkozó szabályozások az utasszállító repülőkön Európában. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) arról már tavaly határozott, hogy a mobiltelefonokat, tableteket és egyéb, a PED (Portable Electronic Device) kategóriába sorolt készülékeket nem kell kikapcsolni, elég repülőgép üzemmódba helyezni az utazás időtartama alatt, mostantól azonban a hatóság ezt a korlátozást is eltörli, így már telefonálni is lehet a repülőkön – legalábbis idővel.

Bár az általános repülésbiztonsági előírások már megengedik az eszközök használatát, a járataikon érvényes szabályokról a légitársaságok döntenek, így elméletben akár fent is tarthatják a tiltást. Ez persze valószínűtlen, a következő időszakban vélhetően Európa fölött is lehetséges lesz a telefonálás, illetve a mobilinternet-használat.

A mobiltelefonok használatát eddig arra hivatkozva tiltották, hogy azok sugárzása interferálhat a repülőgépek navigációs rendszereivel, a modern fedélzeti készüléknél azonban egy ideje már nem fenyeget hasonló veszély, ahogy arra tavaly az amerikai szabálymódosítás kapcsán Tom Wheeler, az FCC (Federal Communications Commission) elnöke is rámutatott. A szolgáltatást itt az utasok nem a földi adótornyok, hanem a repülőkön elhelyezett kis méretű bázisállomások segítségével vehetik igénybe.

Az USA-ban tárgyalt szabályozás ugyanakkor minimálisan továbbra is korlátozza az eszközök használatát: azokat fel- és leszállás közben továbbra sem lehet igénybe venni, csak 3 kilométeres magasság fölött. Az EASA közleménye nem tartalmaz hasonló megkötést, a rendelkezésre álló információk alapján, csak a nagyméretű eszközöket, például a laptopokat kell eltenni felszállás, landolás, illetve gurulás közben, ennek azonban nincs köze az interferenciához. Nem szabad ugyanakkor elfelejteni, hogy a szabályozás az Európán belül közlekedő járatokra vonatkozik, így ha az úti cél annak területén kívül esik, ott már a helyi előírások vannak érvényben.

Forrás: hwsw.hu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *