Használják, de nem értik igazán a Facebookot a közösségi kommunikációban érdekelt hazai kis- és középvállalkozások. Joanelli Tamás, a Be Social közösségi marketing cég ügyvezetője szerint Magyarországon egyértelműen a Facebook a legfontosabb közösségi oldal, de sok hibát követnek el használatával a vállalatok.
A Facebook közösségi oldalnak 4,8 millió magyar felhasználója van, közülük 2,5 millió naponta aktív. Óriási tömegeket lehet megszólítani, míg a hirdetési költségek csak a töredékét teszik ki a nyomtatott sajtóban, a televíziós csatornákon, vagy akár a Google oldalán való reklámnak. A lehetőségek nagyok, de nem minden hirdető elégedett, mert a rosszul elvégzett munka itt se vezet eredményre.
Joanelli Tamás a csütörtöki sajtóbeszélgetésen elmondta, hogy nem minden cégnek ajánlott a közösségi média használata. Lehet, hogy a szolgáltatás vagy a termék, amelyet a cég ajánl, nem vonz széles tömegeket, vagy maga a cég értelmezi félre a Facebook lényegét, azzal, hogy egyirányú kommunikációs csatornát akar, miközben a közösségi oldal az interaktivitásra épül.
Gondot okozhat a hibásan létrehozott Facebook oldal is, például ha egy céget személyként regisztrálnak. Ez egyrészt tilos, másrészt nem hatékony. Joanelli Tamás szerint több kkv-nak nincs kommunikációs stratégiája, mikor ellátogat a Facebookra, csak a “lájkok” hajszolására koncentrál, vagy tévesen eladói reklámfelületként tekint az oldalra.
Joanelli Tamás szerint tévhit, hogy a Facebook ingyenes, valójában csak annak látszik. Egy oldal követőinek nagyjából 2-3 százaléka látja keresés nélkül, ha posztolnak valamit. A nagyobb arányú megjelenéshez komoly forgalmat generáló tartalom kell, vagy fizetni kell az Facebooknak külön, hogy az adott bejegyzéseket gyakrabban mutassa. A széles lefedettség fontos, mert főszabályként az elért emberek 1 százaléka az, aki ténylegesen vásárló is lesz.
Típushibának számít, hogy sok kkv nem ismeri a Facebook hirdetési rendszerét, és türelmetlenek az eredmények kivárásával. A közösségépítéshez pénz, stratégia, kitartás, kreativitás és idő kell, de az első eredmények így is csak legkorábban 6-12 hónap alatt mutatkoznak meg.
A Be Social ügyvezetője szerint kelet-európai sajátosság, hogy Nyugat-Európához és Amerikához képest a Facebook mellett más közösségi oldalak (Twitter, Google+, Instagram) még nem igazán népszerűek, ezért a Facebooknak itthon központi szerepe van a közösségi kommunikációban. A Facebook használata azonban kifizetődő lehet, mert olcsó, mérhetők az eredmények, és felkészülés mellett nagyon jól megtérülnek a hirdetési befektetések.
Forrás: MTI