Mostanra mindenki hallott jeges vödör kihívásról, sőt mára a Google keresőjében az ALS lett az egyik legnépszerűbb keresőszó. Most egy rövid marketing tanúsággal szolgálunk, és magával a kihívással kapcsolatos talán kevésbé ismert információkkal.
Miért jó marketing szempontból az Ice Bucket Challenge?
Segít a személyessé tétel törekvéseiben. Vásárlóink látni fogják, hogy nem csak egy „szürke” vállalkozás vagyunk. Mi is csak emberekből állunk, akikbe érdemes bizalmat fektetni, és nem kell visszariadni kérdezni, vagy segítséget kérni. Nem elhanyagolható szempont, hogy a jótékonyság ténye jó fényben tüntetheti fel a cégünket. Hasznos, mert az emberek körében rendkívül közkedvelt, másrészt pedig akár még mókás is lehet (tedd közkedvelté, és viccessé a kampányod). Újabb érv, hogy ezt a kihívást nem kell népszerűsíteni, hanem saját magát adja el (lássuk a megsokszorozódás hatalmát). A megosztások, kedvelések és hozzászólások pedig minket fognak segíteni abban, hogy népszerűbbek legyünk (oszd meg sok platformon a tartalmad, jelen esetben ezt elvégzik a kihívók és kihívottak).
Beszéljünk az Ice Bucket Challenge-ről és lássuk mi a helyzet itthon.
A kezdeményezés valójában 2012-ben indult, és azóta futótűzként terjed. Azt már kevesen tudják azonban, hogy valójában az, hogy nyakon öntjük magunkat egy vödör jeges vízzel, arra szolgál, hogy átérezzük, ha csak pár másodperce is, milyen kínokat is kell kiállnia a nap 24 órájában egy ALS betegségben szenvedő embernek. A kezdeményezés teljes mértékben a jótékonyságon alapul, célja az adományok gyűjtése, hogy minél több beteg emberen tudjanak segíteni. Mivel egyre több híresség adja nevét a kezdeményezéshez, így egyre népszerűbb ez a program.
Sok videó megnézése után engedjétek meg, hogy kiemeljek kettőt, mely személyes kedvencemmé vált. Az első Patrick Stewarté, aki az íróasztalánál ülve megírja az adományról szóló csekket, majd azt félretéve maga elé vesz egy vödör jeget és egy poharat. Ezt követően tesz néhány darab jeget a vödörből a poharába, tölt magának egy italt, és jóízűen elfogyasztja. Nem nevezi meg a kihívóját, nem is hív ki senkit. Az egész videó alatt egy szót sem szól. Egyszerűen zseniális.
A második kedvencem Charlie Sheen, aki a filmben egy bebútorozott szobában áll a szőnyeg szélén. Ez már önmagában is furcsa, de róla tudjuk, hogy szeret szórakoztatni, így várjuk a fejleményeket. Meg is kapjuk, amikor magára önti a vödör tartalmát és kiderül, hogy jeges víz helyett 10 000 dollárnyi készpénz hull a nyakába, mely természetesen az ALS alapítványnak szánt adománya. Szintén zseniális.
Mielőtt megkérdeznétek, vajon miért ez a kettő a kedvencem, hiszen egyikőjük sem teljesítette a kihívást a megszokott formában és nem öntötték le magukat jeges vízzel, nos, a válasz az, hogy éppen ezért. Mindketten az adományozásra, a segítségnyújtásra hívták fel a figyelmet, s nem ragadtak le a poén alkotás szintjén.
Vajon mi a helyzet itthon?
Nálunk is egyre többen teljesítik a kihívást. Vajon adakoznak is, vagy csak nyakon öntik magukat, és mókából kihívják barátaikat. A szomorú helyzet az, hogy nagyon sokan egyáltalán nem értik ezt a kezdeményezést. Az emberek (videókat feltöltők) közel 90%-a nincs tisztában azzal, mit is jelent ez a kihívás valójában, és mi a célja. Egész egyszerűen nyakon öntik magukat egy vödör jeges vízzel, és kihívják erre társaikat is. Mindezt pusztán azért, mert a világban most ez a trendi. Az adomány azonban elmarad. Az a tévhit terjedt el ugyanis a világban, hogy vagy adakozol 100 dollárt az alapítvány számára, vagy pedig nyakon öntöd magad egy vödör jeges vízzel.
Had oszlassuk el ezt a tévhitet azok számára, akik már teljesítették vagy teljesíteni fogják a jövőben ezt a kihívást. Nincsen ilyen szabály. Sőt, az ALS honlapjáról kiderül, hogy semmilyen szabály nincsen. Az alapítvány arra kér, hogy az adakozást követően a feltöltött videónál hashtaggel (#icebucketchallenge, #alsicebucketchallenge és #strikeoutals) jelöljük a kihívást.
Így tehát, valójában az alapítvány számára nyújtott adomány feltétele, hogy teljesítsd a kihívást, és a feltöltött videón pedig jelöld hashtaggel az ALS alapítványt.
Nem kötelező 100 dollárt adakozni annak, akinek ez az összeg megterhelő lenne, és kevesebbet szeretne adakozni. Egész pontosan lehetőség van 100, 60, 35 dollárt fizetni, vagy akár egy általunk meghatározott összeget, mely bármekkora lehet. Minimális kerete az adománynak az 5 dollár. Az MNB mai napi középárfolyamán 239,42 forinttal számolva ez 1197,1 forintot jelent, ami egyáltalán nem sok pénz.
Aki már teljesítette a „challenge”-t és adakozott, azoknak szívből gratulálunk.