“Jó-fogás” lett az OLX-ből

By | február 19, 2015

olxA norvég Schibsted Media Group megállapodott a dél-afrikai Naspers médiavállalattal, hogy átveszi annak magyarországi apróhirdetés üzletágát, az OLX-et.

A tavalyi negyedik negyedévben kötött megállapodás az oslói tőzsdén jegyzett Schibsted 2015. február 13-án közzétett eredmény-beszámolójából derül ki. 

A beszámoló a 2014. negyedik negyedévének kiemelt eseményei között említi a megállapodást a Naspers magyarországi érdekeltségének az átvételéről, cserébe a Schibsted saját romániai és portugáliai érdekeltségeit adja át a dél-afrikai vállalatnak. Az ügylet pénzügyi vonzatairól a dokumentum nem tesz említést.

A norvég Schibsted Classified Media Ltd. magyar leányvállalata 2010-ben indította el a Jófogás online hirdetési oldalt, amely hamar piacvezetővé vált az ingyenes apróhirdetési piacon. A Vaterát és Árukeresőt működtető rivális Allegro Group – amely a dél-afrikai Naspers lengyel leányvállalata – azonban saját verzióval, az Apróddal állt elő az ingyenes online hirdetési piacon, és 2013-ra megszerezte az elsőbbséget. Az Apród márkanevet 2014 áprilisában a nemzetközileg ismert terméknévre, az OLX-re cserélték le.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) pénteki közlése szerint a tranzakcióval összefüggő kérelem még nem érkezett hozzá, ezért csak az ilyenkor használatos jogi előírásokat tudta közölni. Eszerint akkor lehet engedélyköteles a tranzakció, ha az érintett szereplőkhöz rendelhető együttes – előző évi – magyarországi nettó árbevétel 15 milliárd forintnál magasabb és közülük két szereplő árbevétele is magasabb 500 millió forintnál.

Amennyiben engedélyköteles a tranzakció, akkor – a versenytörvény alapján – a GVH engedélyének hiányában nem hajtható végre. A versenyhatóság értékelésének szempontrendszerét a versenytörvény tartalmazza: a legfőbb kérdés, hogy az érintett piacon a verseny jelentős mértékű csökkenése megállapítható-e vagy sem.

A Schibsted médiacsoport 2014-es éves bevétele 14,975 milliárd norvég koronára emelkedett a 2013-as 14,870 milliárd koronáról. Üzleti (EBITDA) eredménye 1,941 milliárd korona lett az egy évvel korábbi 1,777 milliárd korona után, árbevétel-arányos jövedelmezősége 13 százalék.

A Schibsted Media Group 6900 főt foglalkoztat a világ 29 országában. Legnagyobb piacai Norvégia és Svédország. Üzleti tevékenysége lapkiadói, online hirdetési és mobil szolgáltatási területeket ölel fel.

Legnagyobb részvényese a Blommenholm industrier AS 26,1 százalékkal. Jelentősebb részvénypakettel rendelkezik a vállalatban még a J. P. Morgan, a Northern Trust, a The Bank of New York Mellon, a Morgan Stanley, a UBS és a Goldman Sachs pénzintézet is.

A Schibsted részvénye pénteken az oslói tőzsdén 40,40 korona, 8,02 százalékos csökkenéssel 463,10 korona árfolyamon zárt.

A Schibsted Classified Media Hungary Kft. alapítási éve a céginformáció adatai szerint 2009, jegyzett tőkéje 13,5 millió forint. A céget a stockholmi Stefan Radu Tocca és Palocsay-Zubor Géza képviseli. Tulajdonosa az amszterdami bejegyzésű Schibsted Classified Media NV.

Forrás: MTI

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.